Meteorit, ktorý nesvieti iba okamih

Do originálneho a odvážneho projektu sa pred dvoma rokmi pustil herec a režisér Róbert Csontos, keď v Bratislave založil medzinárodné divadlo Meteorit. Tým priniesol v podobe pestrých žánrov a nezávislej divadelnej alternatívy do smogom zamorenej Bratislavy trochu čerstvého vzduchu.
Počet zobrazení: 1963
5-010-37-ilustracna foto-www lafabrika cz-m.jpg

Do originálneho a odvážneho projektu sa pred dvoma rokmi pustil herec a režisér Róbert Csontos, keď v Bratislave založil medzinárodné divadlo Meteorit. Tým priniesol v podobe pestrých žánrov a nezávislej divadelnej alternatívy do smogom zamorenej Bratislavy trochu čerstvého vzduchu. Oficiálne scény sa zväčša neodvažujú ísť do menej komerčných a viac dráždivých projektov. A menších alternatívnych scén zase máme zúfalo málo. Zámerom divad­la Meteorit, ktoré sídli blízko centra hlavného mesta, na Čulenovej ulici, je vytvoriť multikultúrny priestor po obsahovej, aj formálnej stránke. „Každý národ má inú farbu a je zaujímavé spájať tieto farby dokopy. Je to akoby režisér maľoval jeden obrovský obraz,“ hovorí riaditeľ divadla R. Csontos. „Mal som to šťastie, že som mohol viackrát pracovať na medzinárodných projektoch. Pripadalo mi neuveriteľne inšpirujúce spoznávať kultúru iných národov. Počas skúšania je fascinujúce vidieť rozdielny prístup umelcov z rozličných krajín k práci, vrátane skúšania.“ Scény vyrážajúce dych Na plný plyn, v origináli Velocidade maxima, je názov projektu portugalských mladých umelcov, ktorý pohľadom zblízka odhaľuje život brazílskych homosexuálov a transsexuálov v Lisabone. Odvážna a až šokujúco otvorená hra vyrážala slovenským divákom dych v dobrom i zlom slova zmysle, každému podľa chuti a názoru. Bol to prvý projekt, ktorým dal Meteorit priestor aj problematike sexuálnych menšín. „Zatiaľ to bolo jediné predstavenie, ktoré sa zaoberalo témou homosexuality. Zdalo sa nám zaujímavé, a preto sme Portugalcov pozvali,“ pokračuje R. Csontos. Predstavenie síce mohlo ešte stále konzervatívne slovenské publikum trochu šokovať, ale bolo zaujímavé. Nahota, intimita a vulgárnosť sa na javisku pomiešali do výpovedí ľudí, ktorí v Európe hľadali šance, našli však prekážky a trpkosť života. „Hanbím sa pýtať si tisíc eur mesačne od svojich rodičov, tak som radšej tu v Portugalsku,“ priznáva sa vo svojej výpovedi jedna z divadelných postáv. ,,Nie sú to ľahko zarobené peniaze. Ale aspoň sú zarobené rýchlo. Zostanem tu ešte pár mesiacov, našetrím si a potom odídem do Anglicka ako občan Portugalska. A keď sa ma spýtajú, aké náročné bolo stať sa portugalským občanom, poviem, že to stálo môj zadok.“ Podľa Roberta Csontosa často odsudzujeme veci, myšlienky a ľudí, ktoré ani nepoznáme. „Treba byť čím viac otvorenejšími, pretože čím viac vecí poznáme, tým je náš život pestrejší a aj kvalitnejší. Takto máme šancu byť viac farební aj sami v sebe. Získať tieto farby môžeme iba vtedy, keď žijeme otvorene. A k spoznaniu samého seba, ale najmä druhých, je potrebná najmä odvaha,“ reaguje na kontroverznosť predstavenia jeho hostiteľ. Nie v lese, ale v disco bare Nový projekt, ktorý práve zaberá režisérovi všetok čas, je hra Wiliama Shakespeara Sen noci svätojánskej. Pravda, v trochu netradičnej podobe. „Naše predstavenie sa nebude odohrávať v lese, ako je to v pôvodnom Shakespearovom texte, ale v luxusnom disco bare. Na hostí zabávajúcich sa v bare sa počas predstavenia zmení aj obecenstvo. A ak sa bude divákom chcieť, môžu ísť aj na tanečný parket,“ láka divákov R. Csontos. Všetci herci budú hrať vo svojich rodných jazykoch. Na scéne sa stretne slovenčina, čeština, maďarčina, bosniančina, estónčina a angličtina. Nikto sa však nemusí báť, že nepochopí dej. „Dialógy sú napísané tak, že hoci niekto neovláda jazyk postavy, dôležité informácie sa dozvie z textu jej partnera,“ vysvetľuje režisér. Hra mala v Bratislave prvú premiéru ešte v roku 2006, ale vtedy divadelníci ešte nemali vlastné priestory. „Aj vtedy mala medzinárodné obsadenie, odohrali sme ju však len tri razy,“ spomína R. Csontos. Prešli štyri roky a hru sa podarilo obnoviť. S novým štábom, ale s pôvodnou koncepciou bude mať premiéru 7. februára v priestoroch divadla Meteorit. V repertoári majú aj klasickejšie hry. Napríklad Shakespearovu drámu Richard III. či rozprávku Popoluška. Okrem divadelných predstavení, v priestore divadla bývajú aj koncerty, konajú sa tu výstavy a iné podujatia. Otvorenosť myšlienkam, formám, národnostiam a menšinám z Meteoritu robí originálny projekt, ktorý by sa nemal pokaziť komerčnosťou. Zároveň si chce zachovať otvorené dvere pre čo najviac diváckych duší.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984