Most do neznáma

Úvodná „reklamná“ kampaň strany Híd – Most vyvoláva vážne obavy o zdravý úsudok jej predstaviteľov. Na národnosti pekára naozaj nezáleží, lenže je málo pravdepodobné, že by tento názor niekoho motivoval voliť práve Bugárovu stranu.
Počet zobrazení: 1272
8 robertisimus-m.jpg

Úvodná „reklamná“ kampaň strany Híd – Most vyvoláva vážne obavy o zdravý úsudok jej predstaviteľov. Na národnosti pekára naozaj nezáleží, lenže je málo pravdepodobné, že by tento názor niekoho motivoval voliť práve Bugárovu stranu.

Prvá komunikačná kampaň by predovšetkým mala ľuďom povedať, prečo strana vznikla. Čiže v čom je iná než ostatné.

Kašleme na národnosť
Súhlasíte s tým, že národnosť pekára nie je dôležitá, ak pečie dobrý chlieb? A súhlasíte s tým, že dôležitá nie je ani národnosť lekára, ak vám vráti zdravie? A chcete ísť voliť, prípadne chcete preto voliť Bélu Bugára? Samozrejme, že áno. Ak sa vám tá odpoveď zdá neadekvátna, určite nepatríte k poradcom bývalého šéfa SMK, aspoň nie k takým, ktorých radami by sa riadil. Inak by nebolo možné, aby B. Bugár prišiel s tak nezmyselnou billboardovou kampaňou. Tá totiž o jeho strane nehovorí nič podstatné. Predovšetkým nehovorí nič, pre čo by sa niektorí slovenskí a maďarskí občania SR mali rozhodnúť voliť stranu Most – Híd. Nemôže byť predsa žiadnych pochýb o tom, že na národnosť pekára či lekára u nás kašle drvivá väčšina ľudí. Je dokonca viac ako pravdepodobné, že v reálnom živote je to ukradnuté aj drvivej väčšine voličov SNS.

Ale môžeme si byť istí, že nikto z týchto ľudí na to nemyslí, keď sa rozhoduje, koho voliť. Ide totiž o vymyslený problém, ktorí ich vôbec netrápi. Občania nepotrebujú v parlamente stranu, ktorej hlavným politickým programom bude spájať Slovákov a Maďarov. Obyčajní ľudia totiž takéto rozdelenie nepociťujú, a tá hŕstka, ktorá si ho želá, bude práve preto voliť niekoho úplne iného. Napokon, práve v politike sme neraz videli, že sa Maďari so Slovákmi neraz spojili, ale nikdy nie preto, že sú Maďari a Slováci a že sa nechcú hádať. Vždy ich k tomu motivovali konkrétne záujmy práve tak, ako ich konkrétne – ale rozdielne – záujmy inokedy motivovali k tomu, že stáli proti sebe. To, že Bélovi Bugárovi na národnosti tiež nezáleží predsa vedia voliči, ba aj trošku rozhľadení nevoliči už dávno. Aj tí, ktorí ho niky nevolili. A ak niekomu na národnosti nezáleží, môže pokojne voliť Fica, Dzurindu, Hrušovského (Figeľa), alebo Csákyho. Slogany na terajších Bugárových billboardoch teda nehovoria nič o tom, v čom je jeho nová strana nová, iná, prečo by sa k nej mali obrátiť doterajší nevoliči, či voliči iných strán.

Je to nezmysel
Samozrejme, to neznamená, že by boli úplne bez akejkoľvek vypovedacej schopnosti o novej strane, resp. o jej vedení. Avšak nie je to žiadna pozitívna správa, akú by mala reklama šíriť. Práve naopak. Ak táto kampaň prináša niečo nové, tak najmä otázniky nad tým, čím si vlastne Béla Bugár získal svoju doterajšiu povesť. Billboardy prinášajú okrem jeho známej tváre iba absolútne všeobecné, nič nehovoriace vety. Nijaké burácanie, nijaká mobilizácia, ktorú každá nová strana potrebuje. Ale predovšetkým – nijaké jasné a zrozumiteľné slogany, z ktorých by hneď bolo zrejmé, koho majú osloviť, kto je cieľovou skupinou strany. Nič, čo by malo v ľuďoch vyvolať aspoň chvíľkové nadšenie: konečne je tu niekto, kto nabral odvahu to povedať alebo to urobiť.

Bugárove slogany by toto všetko mohli spĺňať iba v spoločnosti, v ktorej by museli pekári nezmyselne vyznačovať svoju národnosť na chlieb a ľuďom by to už poriadne „žralo nervy“. Ale u nás sa nič také nedeje. U nás síce sú skupiny, ktoré sa cítia byť ohrozené „tými druhými“ (Slováci Maďarmi a naopak), ale dobrý chlieb si pokojne kúpia s vedomím, že ho piekol „ten druhý“ a ešte sa tým aj nahlas pochvália, lebo vedia, že je to „in“, že sa to patrí. A najmä, ak ten chlieb bude lacnejší než od „nášho“, lebo keď ide o prachy, národnosť ide bokom, najmä v kríze, kedy treba šetriť.

Zdá sa, že vedenie strany Híd – Most tieto jednoduché, všeobecne známe a očividné fakty totálne ignoruje. A ignoruje aj základné poučky marketingu. Obchodného i politického. Prichádza nová strana, ktorá však nič nové neponúka. Je nepredstaviteľné, že by Slováci volili Maďara iba preto, že mu neprekážajú. A je rovnako nepredstaviteľné, že by Maďari volili Maďara iba preto, lebo mu neprekážajú Slováci. Stačí si prečítať tieto dve vety, aby sa človek úplne zamotal a vďaka tomu pochopil, aké je to celé nezmyselné. Ak navyše B. Bugár pripúšťa povolebnú spoluprácu s SMK, potom vyvoláva opodstatnenú otázku, prečo vôbec odišiel. Voľby sú nebezpečne ďaleko a vyzerá to tak, že ani Béla Bugár nevie, kam po svojom novom Moste vlastne kráča.
Autor študuje politológiu

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984