Nový symbol doby

Obchodné giganty vstúpili aj na náš trh. Vzniknú nákupné centrá na okrajoch veľkých miest s desiatkami tisíc metrov štvorcových predajných plôch. Ponúknu tisícky druhov tovarov a v denných tržbách zarobia niekoľko miliónov. Dočkáme sa všeobecného zníženia cien, rastu kvality služieb i vzniku konkurenčného trhového prostredia?
Počet zobrazení: 1054

Obchodné giganty vstúpili aj na náš trh. Vzniknú nákupné centrá na okrajoch veľkých miest s desiatkami tisíc metrov štvorcových predajných plôch. Ponúknu tisícky druhov tovarov a v denných tržbách zarobia niekoľko miliónov. Dočkáme sa všeobecného zníženia cien, rastu kvality služieb i vzniku konkurenčného trhového prostredia?

Česi môžu pri veľkom rodinnom nákupe v bohatej sieti hypermarketov ušetriť až niekoľko sto korún. Túto možnosť za našimi západnými hranicami bohato využívali aj Slováci. Veľké obchodné reťazce ťažia predovšetkým z vysokých obratov, silnej pozície na trhu, vlastnej obchodnej a dodávateľskej siete. Súhrn všetkých týchto faktorov im umožňuje vytiahnuť pred zákazníkom najväčší tromf - nízke ceny. Prvé lákadlo v podobe nízkej cenovej úrovne však predstavuje iba začiatok. Vaše výdaje sa znásobia napríklad nákladmi na dopravu, pretože veľký nákup v hypermarkete predpokladá použitie automobilu. Ďalšie negatívum predstavuje časová náročnosť nákupov v megapredajniach vzhľadom na rozmery predajných plôch. Preto sa zrejme nevyplatí navštevovať hypermarkety len kvôli bežným nákupom.

Tovarománia Kultúra masového nakupovania k nám prišla spoza oceána. Prvé nákupné centrá začali v USA vznikať začiatkom 60. rokov. Jednalo sa skôr o skupiny menších obchodov vybudované na okraji mestských centier. Na prelome 60. a 70. rokov sa tu presadzujú shoppingcentrá druhej generácie, tzv. Mall, ktoré pod jednu strechu združili viacero menších značkových obchodov. Ich umiestnenie na okrajoch miest stále vyhovovalo kvôli parkovacím možnostiam a nízkym cenám pozemkov. Začiatkom poslednej dekády tohto storočia sa objavili mamutie nákupné centrá tretej generácie. Okrem obchodov ponúkajú aj reštaurácie, kinosály i ďalšie atrakcie a rodiny sem prichádzajú tráviť celé víkendy. Majitelia obchodných gigantov využívajú aj podprahové vnímanie a psychológiu zákazníkov. Naučili sa púšťať v hypermarketoch pomalú hudbu, ktorá podvedome núti nakupujúcich zvoľniť krok a teda stráviť medzi regálmi viac času, veď každá minúta navyše prináša väčší zisk. Pre umiestnenie tovaru je najatraktívnejšia výška 130 cm od zeme a na pravej strane. Ako sa máme sami možnosť presvedčiť, chlieb, mliečne výrobky a iné základné potraviny sú aj v našich supermarketoch umiestňované v zadných častiach predajní. Okolo pokladní však chute atakujú sladkosti a iné (ne)potrebnosti.

Nákupná turistika Predovšetkým o 20 percent nižšie ceny u našich západných susedov prispeli k víkendovým nákupom, pre ktoré za rieku Moravu vyrážajú celé autobusy Slovákov. Ich atraktívnosť ešte stúpla po aprílovom zavedení vracania dane z pridanej hodnoty. Za nízkymi cenami však naši občania jazdili už pred realizáciou daňových úľav, pričom nakupovali hlavne potraviny, drogistický a sezónny tovar. Zvýšený záujem zaznamenali najmä nákupné centrá na juhu Brna pri diaľničnom ťahu na Bratislavu. Podľa informácie Lidových novín sa podiel Slovákov na obrate napríklad v brnianskom hypermarkete Tesco odhadoval na 15 percent. Koncom minulého roka pôsobilo v Českej republike približne 50 hypermarketov. O nízke ceny u našich susedov sa zaslúžila jednak cenová vojna týchto obchodných kolosov, ale aj tlak, ktorý na základe svojej silnej odberateľskej pozície vyvíjajú voči dodávateľom. Podľa analýzy ČSOB prispieva k vyšším cenám na Slovensku okrem kurzových rozdielov aj vyššia ochrana trhu. Na rozdiel od ČR sa u nás uplatňuje napríklad dovozná prirážka, či kvóty na obmedzovanie lacnejších zahraničných výrobkov.

Hyperbudúcnosť? Podľa údajov SME by malo Slovensko v budovaní veľkých nákupných stredísk dobehnúť rozvinutejšie Česko a Maďarsko najskôr o tri až štyri roky. Pre Pravdu zasa uviedol prezident Zväzu obchodu P. Koštiak, že len v Bratislave vznikne už do dvoch rokov osem hypermarketov. Potenciál na výstavbu shoppingcentier údajne majú aj menšie mestá. Aká je však druhá strana mince? Drobní podnikatelia a majitelia malých predajní v centrách miest kvôli vysokým prenájmom nemajú šancu konkurovať obchodným kolosom. Musia sa uspokojiť s tým, že budú slúžiť skôr na doplnkové nákupy. Aj podľa P. Koštiaka zanikne až 50 percent maloobchodníkov a viac ako polovica veľkoobchodníkov. Otvorenie hypermarketu Carrefour v Bratislave, po Tescu v Nitre a Košiciach tretieho na Slovensku, predznamenalo príchod zahraničných obchodných reťazcov na náš trh. Dúfajme, že tento trend sa pozitívne prejaví v konkurenčnom boji o zákazníka, a teda v znižovaní cien. Na druhej strane sa zrejme staneme svedkami zániku mnohých drobných predajní a likvidácie malých dodávateľov.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984