Ľúbil Ježiš ženy?

Prinášame úryvok z knihy gréckeho spisovateľa Mimisa Andrulakisa EM na entú, konkrétne z kapitoly Mária Magdaléna, v ktorej vykresľuje veľmi zaujímavý pohľad na život Ježiša Krista. Celá kniha predstavuje defilé duchovných výdobytkov posledného storočia a témy sa rozvíjajú vďaka fiktívnemu e-mailovému rozhovoru autora s desiatkami žien z celého sveta.
Počet zobrazení: 1115

Prinášame úryvok z knihy gréckeho spisovateľa Mimisa Andrulakisa EM na entú, konkrétne z kapitoly Mária Magdaléna, v ktorej vykresľuje veľmi zaujímavý pohľad na život Ježiša Krista. Celá kniha predstavuje defilé duchovných výdobytkov posledného storočia a témy sa rozvíjajú vďaka fiktívnemu e-mailovému rozhovoru autora s desiatkami žien z celého sveta. Podľa autora Kristus vzdal žene najväčší hold v dejinách ľudstva.

M. Andrulakis: Za posledných dvetisíc rokov bol Ježiš Kristus prvým skutočným priateľom žien, ale kresťanstvo nimi pohrdlo. Ježiš je ten, čo sa stýka s mnohými ženami, cestuje po Galilei s Máriou Magdalénou, Martou, Zuzanou, Johanou a mnohými ďalšími. Ponocuje s nimi po svadbách, po púťach, pod holým nebom, v rozpore s cnostnými mravmi vtedajšieho obdobia a provokuje svojou slobodomilovnosťou konzervatívnu verejnú mienku. Žiadna podobnosť s asketickou hystériou Jána Krstiteľa. Vrcholom všetkého je, samozrejme, jeho vzťah s Máriou Magdalénou.

Neznáma: Kristus je základom kresťanstva. Protirečenie, o ktoré sa pokúšaš, nemá zmysel.

M. A.: Všetko sa však začalo inak. Keď apoštol Pavol, sexuálne neschopná a paranoická osobnosť, zaviedol v cirkvi nepriateľstvo k sexualite. Svoje podceňovanie ženy hlása v prvej epištole Korinťanom: "Je dobré pre človeka nikdy sa nedotýkať ženy." Všetci cirkevní otcovia, v ostrom rozpore s kázaním Ježiša, sa zhodli v tom, že žena je nebezpečná. Cirkev odporúčala ako mravný prototyp ťavu, ktorá sa pári len raz do roka a osobitne sloniu samicu, ktorá "to robí" iba raz za tri roky. Nenávisť k žene priviedla stovky tisícok žien do mučiarní alebo na hranicu ako čarodejnice. Ale počúvaj, ty neznáma, prečo ostávaš v anonymite?

Neznáma: Práve si sa o mne zmienil.

M. A.: Ty si…

Moly: Do čerta - veď je to Magdaléna! Povedz mi teda, Magdaléna, či vtedy, keď v kuchyni piekla tvoja sestra Marta ryby a ty si pred ním kľakla, utrela si mu svojimi dlhými vlasmi len nohy a natrela si mu ich olejom...? Zaklopal na tvoje dvere, s ranenými nohami, chcel, aby si ho ošetrila, bol peknučký, mladučký, to najlepšie pre zbavenie panictva od zrelej prostitútky. Hovoria, že tvoja sestra Marta veľmi žiarlila, že ty, prostitútka, si ho urobila svojím, Jeho, syna božieho, zatiaľ čo ona, skromná panna ostala na ocot. Aj ona sa do neho zamilovala a ty, štedrá, si ju posielala niekedy v noci, aby zaujala tvoje miesto na jeho rohoži, tam dolu na dlážke. Milovali ste sa s ním na striedačku, dve sestry, a on sa robil, že o tom nič nevie.

M. A.: Sexuálne zážitky s Ježišom sú vašou osobnou vecou. Avšak ty, Magdaléna, si sa dopustila veľkej nespravodlivosti: postarala si sa o to, aby bol Judáš vyhlásený za zradcu, aj keď si vedela, že išlo o spoločnú dohodu, aby sa urýchlil vývoj. Pohnútky k tomuto krivému obvineniu ostávajú neznáme, ale je čas, aby si veci napravila. Nemôžeš predsa len preto, že sa ti zachcelo, uvrhnúť do večnej potupy najodvážnejšieho a najpresvedčivejšieho Ježišovho učeníka.

Moly: Nič nie je neznáme. Mýliš sa, všetko prezradil atramentom na papieri. Keď bol Judáš obchodníkom, bol Magdaléniným zákazníkom. Zapáčila sa mu a chcel si z nej urobiť iba svoju vlastnú neviestku, dokonca jej navrhoval aj svadbu. Bol dobyvačný a žiarlivý, a tak sa mu stalo, že sa ho Magdaléna zbavila. Keď ju neskôr stretol ako zamilovanú do Ježiša, doslova prilepenú na neho, začal zo žiarlivosti besnieť. Vtedy sa stala aj tá známa príhoda s drahou voňavkou, keď ňou pokvapkala vyzývavo Ježišove nohy a zase ich utrela svojimi vlasmi. Judáš vtedy vyskočil a protestoval: "Pane, prečo dovoľuješ tejto žene, aby natierala tvoje nohy voňavkou? Mohli by sme ju predať a peniaze rozdeliť chudobným!" Pre jej oči zradil Ježiša, bláznivý od žiarlivosti. Pre ženu sa teda vlastne uskutočnilo ukrižovanie?Ty, Magdaléna, ty si Ježiša oddelila od jeho rodiny. Vieš, čo to je, keď prvorodený syn zanechá svoju matku, vdovu s malými súrodencami a chodí s tebou z miesta na miesto po celej Galilei a Judei?

M. A.: Ale nie, nedávajte celú vinu Magdaléne. Môžete si predstaviť, aký je to škandál, keď vám váš syn povie: "Ty, stolár, nie si môj otec, tie spermie boli niekoho iného?" A keď vám otrepe o hlavu: "Nie ty, prostá, si mojou matkou, si iba jedným vaječníkom, ktorý si náhodne vybral On…" A potom sa začne vyťahovať tým, že naznačuje, že je synom Božím? "Hanbu si nám narobil po celej dedine, nemáme odvahu ukázať sa na ulici," plakala. Je zaujímavé, že ho nenasledovala jeho matka, ani jeho súrodenci, ani jeho kraj - Nazaret. Aha, prečo robil kázania proti rodinne: ,,Kto miluje otca alebo matku nado mňa, nie je ma hoden."

Moly: Nepoznáš dobre Máriu Magdalénu. To ona rozvracala jeho žiakov a dosiahla, aby sa všetci v hodine Ježišovho zatknutia prejavili ako popletení, neverní, krátkozrakí a zbabelí.

Mélani: To ona ho popudzovala, tak ako aj jeho žiaci, k tomu, aby sa oddal predstaveniam so zázrakmi. Ježiš nebol ochotný ich robiť, hanbil sa. Tak aj povedal malomocnému: "Nehovor nikomu nič." Magdaléna mala zákazníkov čarodejníkov, kúzelníkov, eskamotérov a vedela, ako sa dá dosiahnuť nemožné.

M. A.: Magdaléna, zmŕtvychvstanie je tvojím veľkým tajomstvom. Dokázala si, aby ti uveril celý svet, že sa zjavilo iba tebe. Získala si ako svedka aj toho ľahtikára Ermia, Jozefovho sluhu, za to, že si si z neho potom urobila milenca. Tvoja nespútaná fantázia spôsobila, že si rozprávala čosi iné tu a niečo iné tam, s tým výsledkom, že sa potom v každom evanjeliu písali úplne iné veci o tom, kde, kedy a kto videl z mŕtvych vstaného Krista. Len ty si sa mohla dozvedieť od svojich sveta znalých zákazníkov ideu zmŕtvychvstania, ktorá pochádza od Peržanov, a ideu nesmrteľnosti od Grékov. Všetko to boli záležitosti neznáme v hebrejskej mytológii.

A tak bol vlastne napísaný ten najkrajší román od vzniku sveta. Jedna žena s minulosťou rozpráva na entú rôzne historky, na entú rôznym ľuďom, v na entú rôznych chvíľach, s na entú mnohými spôsobmi, znásobené silou predstáv, túžob, strachu, nádejí a náboženských pocitov miliárd ľudí. Absolútny mýtus. Dokonalá legenda.

Magdaléna: Jedno EM má však tendenciu pretrvať do nekonečnosti. Ježišov triumf na veky vekov. Dvetisíc rokov Ježiš. A teraz vchádza nepremožiteľný do tretieho tisícročia.

M. A.: Áno, EM na entú, román (po grécky mythistorima) na entú, Magdaléna na entú. Tým je napokon Ježiš. Každým a nikým. Všetkým a ničím. Nula, ako aj nekonečno. Všadeprítomným a neexistujúcim. Najznámejším a úplne neznámym. Najdokonalejšia románová postava. Jeho skutočná historická tvár nám bude vždy unikať.

Z gréčtiny preložila Silvia Okáliová

Na slovenskom knižnom trhu nájdete od Mimisa Andralakisa knihu Tiene v Aténach (Iris, Bratislava 1999). V nej sa tiež odohráva fiktívny rozhovor - medzi duchmi K. Marxa, Z. Freuda a F. Nietzscheho, ktorí revidujú svoje učenia do dnešných podmienok.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984