Lavíny stresov na obce

Od 1. januára sa v rámci reformy verejnej správy presunuli na samosprávu nové originálne kompetencie týkajúce sa matričnej činnosti a overovania podpisov i agenda regionálneho rozvoja a cestovného ruchu. Ide však aj o prenesené kompetencie výkonu štátnej správy na obce v oblasti vodného hospodárstva a ochrany prírody.
Počet zobrazení: 1107

Od 1. januára sa v rámci reformy verejnej správy presunuli na samosprávu nové originálne kompetencie týkajúce sa matričnej činnosti a overovania podpisov i agenda regionálneho rozvoja a cestovného ruchu. Ide však aj o prenesené kompetencie výkonu štátnej správy na obce v oblasti vodného hospodárstva a ochrany prírody.

S nimi však namiesto príslušných peňazí na mzdy a výkon kompetencií prišiel do samosprávy chaos, ktorý môže celú reformu v predvolebnom období spochybniť a narobiť spoločnosti nezvratné škody. Kľúčový podiel na problémoch má zásadné oneskorenie prijímania príslušných zákonov. Ak na administratívne záležitosti okolo ich vydania treba dlhší čas ako mesiac, potom ťažko predpokladať, že na prípravu ich plnenia vo všetkých obciach a okresných úradoch stačí niekoľko dní.

Bez Zbierky zákonov

Čítankovým príkladom je zákon o osvedčovaní listín a podpisov. Poslanci NR SR ho schválili len pred Vianocami, hoci sa v parlamente povaľoval dlhé mesiace. V Zbierke zákonov ho publikovali 31. decembra 2001, pričom účinnosť nadobudol na druhý deň, no samotná zbierka sa do obcí dostala až v druhom januárovom týždni! Pred výkonom kompetencie si musia pripraviť celkom prozaické potreby - pečiatky, overovacie knihy - a zaškoliť svojich pracovníkov, na čo nemali čas ani jeden deň.

Podobne to bolo aj s Vestníkom vlády SR s metodickými pokynmi o prechode kompetencií z viacerých rezortov. Nebol čas oboznámiť sa s jeho obsahom, a tak sa prejavujú prvé ťažkosti - meškajú podklady na financovanie matričnej činnosti, nie sú uzatvorené delimitačné protokoly. Obce potom vykonávajú kompetencie bez poznania finančných podmienok, a preto sa nechcú stať len podpisovačmi protokolov. Zatiaľ však prebrali matričnú činnosť a overovanie podpisov, ale o financovaní tejto činnosti hovorí výnos ministerstva financií zo 17. decembra 2001 iba čiastočne. Štvrťročné rozpočtové limity výdavkov na výkon tejto kompetencie MF SR len dodatočne určí pre každú obec. Celková výška limitu ani konkrétne objemy na zvyčajné kapitoly (odvody, tovary, služby a pod.), ako potvrdil pre týždenník SLOVO predseda ZMOS-u Michal Sýkora, nie sú známe.

Znovu otvorené nožnice

Výkon prenesených kompetencií v oblasti životného prostredia a vodného hospodárstva si podľa metodických pokynov ministerstiev vyžaduje vysokoškolské odborné vzdelanie, čo nie je reálne dosiahnuť v každej obci. Ide o kompetenciu, ktorá si žiada spoločné obecné úrady. Podmienka vysokoškolského vzdelania sa však objavila až v pokynoch, ktoré obce dostali len v decembri. Všeobecný časový stres vyplýva z toho, že sa už vopred rátalo s tým, že sa problémy, ktoré prinesie reforma so sebou, budú riešiť „za pochodu“!

Požiadavky na rozpočet obcí a miest sa vo viacerých ohľadoch nesplnili. Napriek reforme sa nezvýšil ich podiel na republikových daniach. Priemerná suma tejto časti príjmov na jedného obyvateľa sa síce zvýšila o 95 korún - v tomto roku predstavuje priemerne 1805 korún na občana - no podľa zákona o rozpočtových pravidlách by výška finančných prostriedkov na samosprávu mala kopírovať vývoj výnosov daní v správe štátu. Podľa zákona o štátnom rozpočte sa toto pravidlo v roku 2002 nenaplní. Pritom je paradoxné, že vlani sa prvý raz od roku 1994 podarilo konečne tieto „nožnice“ zavrieť. Po vlaňajšom sčítaní ľudu sa zistilo, že sa zvýšil počet „duší“ v obciach kategórie do tritisíc obyvateľov na úkor ostatných sídel. Objem dotácie pre malé obce zostáva zachovaný, ale predsa sa znižuje jej prepočet na jedného občana. V realizačnej etape reformy verejnej správy sú aj ďalšie úskalia, ktoré sa ešte len ukážu.

Autorka (1948) je novinárka

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984