Škodlivosť kontra peniaze

Ministerstvo hospodárstva sa pri predkladaní zákona o reklame zachovalo ako správny hospodár. Chcelo totiž liberalizovať reklamu na tabakové výrobky a alkohol, čím by sa zvýšil prílev peňazí aj do štátnej kasy. Poslanci však takémuto zámeru neboli naklonení.
Počet zobrazení: 1117

Ministerstvo hospodárstva sa pri predkladaní zákona o reklame zachovalo ako správny hospodár. Chcelo totiž liberalizovať reklamu na tabakové výrobky a alkohol, čím by sa zvýšil prílev peňazí aj do štátnej kasy. Poslanci však takémuto zámeru neboli naklonení.

Aj rezort Ľubomíra Haracha pritom bral na vedomie morálnu stránku svojho návrhu a propagáciu alkoholických výrobkov chcel povoliť v rozhlase a televízii až po 22. hodine. Veď týmto časom je už teraz v médiách ohraničená reklama na služby s erotickým charakterom.

Šport a cigarety

Poslanci teda schváleným zákonom zakázali reklamu cigariet a alkoholu. Reklama tabakových výrobkov sa pritom nemôže objaviť na žiadnych informačných nosičoch. Paradoxne, firmy vyrábajúce tabak a tabakové výrobky sa môžu naďalej podieľať na sponzorovaní športových a kultúrnych podujatí. Ak sa teda pozrieme na myšlienkové pochody našich zákonodarcov, ktorí sa usilujú zabrániť propagácii cigariet a alkoholu najmä u mladých ľudí, povolenie spomínanej varianty je o to zarážajúce. Veď mladých ľudí skôr osloví reklama na výrobok propagujúci niektorý z jeho obľúbených športovcov, mužstiev, či súťaže, keďže už dnes máme futbalovú Mars Superligu či hokejovú West Extraligu. Zdá sa teda, že i napriek zákazu sa tabakovým výrobkom stále na Slovensku veľmi darí. A pritom nemusia byť ani propagované.

Zákonodarci zároveň zakázali aj reklamu na víno, no stále sa môže propagovať pivo. Minister Harach však na margo tohto rozhodnutia v Rádiu Twist poznamenal: "Dnes mnohostupňové pivo môže mať viac alkoholu, ak teda nám ide o obmedzenie užívania alkoholu, ako, povedzme, niektoré druhy vína." Aj poslanec za SDKÚ Tomáš Galbavý priznal, že sa za hodinu dokáže z piva nepríjemne opiť, a preto bol taktiež za liberalizáciu reklamy na víno. To má na neho asi blahodarnejšie účinky. Ale podľa niektorých vinárov slovenské pivo nemá v sebe viac alkoholu ako víno. Jedine ak pivo zahraničnej produkciu…

Podpora zahraničným vydavateľom

Na druhej strane zákon povolil porovnávaciu reklamu, ktorú možno považovať za kontroverznú. Hlavne pri slovenskom holubičom národe, kde jeden stavia často na ohováraní druhého. Podľa zákona síce takáto forma reklamy nesmie byť hanlivá a haniť konkurenta. Na druhej strane môže byť výhodná v tom, že konzument sa bude môcť konečne (pri dnešnom množstve výrobkov rovnakého zamerania) orientovať v ponuke jednotlivých výrobcov. I keď, arbitrážna komisia Rady pre reklamu asi dostane zabrať.

V každom prípade Slovensko schválením takéhoto znenia zákona príde o peniaze. Výrobcovia alkoholu a tabakových výrobkov budú totiž dávať peniaze do reklamy svojich produktov v zahraničných elektronických alebo printových médiách. I tak sa napríklad väčšina českých časopisov a novín distribuuje k nám. Dôjde tak teda k diskriminácii domácej tlače, ale i rozhlasu a televízie a to najmä znížením ich zisku z reklamy. Ak zoberieme do úvahy fakt, že väčšina vydavateľov či prevádzkovateľov žije práve z tohto príjmu, tak tento krok parlamentu ešte viac podvyživí slovenské médiá.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984